独り掲示板

ライトスタッフは名作です-2

独り言レス

【誰にともなしに、独り言レス―その3112】

 

その1394~1395

 

当時 ボブ・スミス Major Robert W.“Smitty”Smith (Air Force Flight Test Center)は非公認ながら NF-104 で高度 120,800フィートを(ゆうにソ連の世界最高 113,890フィートを超えて)記録しているが、そのスミッティの Yeager's accident was strictly and fully pilot error. とする確乎たる主張―

 

The facts are clear.  Chuck Yeager proved incapable of doing the job.  He was totally outside his element.  He was a natural pilot who had learned by experience and feel, but never really understood stability, just ‘sensed’ how airplanes would act, but aerodynamics and space dynamics are night and day.  If he was to fail, I expected it to be outside the aerodynamics region.

 

そして、イェーガーは(あのイェーガーですから)フライト前にスミッティが縷々ブリーフィングして要領(イェーガーの問題点)を説明してやっても興味なさげ(聞く耳を持たないふう)だったとか。(Yeager was an exceptionally confident and independent man.)

 

ちなみにイェーガーは(映画とは違いリドリーの救急トラックじゃなく)このスミッティらのヘリ H-21 で救助されていて―

 

Chuck started to walk toward us in his pressure suit, but with helmet in hand.

 

と、これは映画のとおりだったらしい。

 

と、これは既に書いたなぁと思ったら、その706―

 

あのイェーガーの生還シーン(←リドリーが救急トラックで駆けつけるなんてのは言うまでもなく作り話で、本当はヘリが救助にきた)は、原作の「イエーガーは教典どおりパラシュートをきちんとたたみ、ヘルメットを小脇にかかえ、直立不動の姿勢で立って、かろうじて残った顔の部分を向けて一直線に医師たちを見つめていた。まるで約束の時間どおりにやって来ましたよと言っているようだった」というクダリのイメージでしょう。

 

が、実際にレスキューしたリカバリー・ヘリ(H-21)の目撃者証言によれば―

 

Chuck started to walk toward us in his pressure suit, but with helmet in hand.

 

と、じっと立ったままじゃなく (映画みたいに威風堂々、ガムをかみながらではないにしても)歩いて向ってきたのは本当のようであります。

 

参考

 

ただし、墜落した NF-104 からは もうもうと黒煙が立ち昇ってなどいませんで、わずかに白い蒸気が出てた程度とか。

 

 

むろん技術的な詳細は(わたしの守備範囲の外なので)分らないが、イェーガーの問題点とは―

 

His shortcoming was inability to gain and maintain the 70 degree climb angle.  That required strict and delicate airplane control.  No more and no less.

 

即ち、NF-104 の急上昇(zoom climb)に必要条件とされる 70度の上昇角度に至りえなかった、その技術のなさと無理解(その意味を理解しようとすらしなかったこと)をボブ・スミスは指摘する。

 

従って、イェーガーの相棒(盟友) ジャック・リドリーとて―

 

I say he screwed the pooch. Plain and simple.

 

と言うに違いないのである。

 

参考

 

To reach maximum altitude, the pilot accelerated the NF-104 at full power to maximum speed, then pulled up into a "zoom climb."  In a zoom, the more energy you could build up during acceleration―and the more precisely you could maintain the optimal climb angle―the higher the airplane would climb when it coasted to the top of the zoom.  Smitty reached 120,800 feet on one zoom―not an official world record because it was a test flight and the official monitors were not in place.  Optimum climb angle for the aircraft turned out to be between 65 and 70 degrees, which, added to a 14 degree seat cant and a five-degrees angle of attack left the pilot reclined at an angle of about 85 degrees.  You couldn’t see the ground from that position, so all zoom maneuvers were made on instruments. (Sky High in a Starfighter  Air & Space Magazine)