独り掲示板

ライトスタッフは名作です-2

独り言レス

【誰にともなしに、独り言レス―その3501】

 

ウェルチの XP-86 は(マッハ計 Machmeter なんぞ備えてなく)速度計 airspeed indicator を読むしかなくて、な精度の低い自己申告の記録(ウェルチの手書きの flight log)だけじゃ当てにならないんで、それゆえ(ようやく)使用許可された NACA radar theodolite で(これを見よとばかりに)19 October(Mach 1.02)、 21 October(same results)、13 November(Mach 1.02 and 1.04)、 19 November(past Mach 1)、 21 November(Mach 1.03)てな具合に officially に地上レーダー追跡(計測)されたと言われてはいる―が、それも(何もかも)基本的に機密データ処理なので(公式だろうと非公式だろうと)所詮は anecdotal なウソかもしれない記録とも(何らかのドキュメントが出てこない限りは)言えるのが辛いすけど。

 

逆に radar theodolite 測定されたのは後々だったとのイチャモンも(おまえもな~的に)anecdotal にすぎず、否定派の反論は(上からエラソーにしちゃ)いちいちが薄~いんすよね、何~にもインパクトないし。

 

この radar theodolite で(実際に追跡調査され)証明された J35 の超音速ダイブのポテンシャルは 1 October と同じフライト・パターンを示したことでウェルチ報告の信憑性を裏付けてもいて、フツー(常識的、または合理的)に考えりゃウェルチの XP-86 が 1 October に超音速カメハメ波を発生させた蓋然性も(いわば Mach jump して)indicator が振り切った答を出していると認めるしかない、それがフツーの(常識的、または合理的な)解釈でしょ。

 

さて、ここで(ちょいと目先を変えて―現実に目を向けて)当時ウェルチと直に XP-86 超音速ダイブの話をしたリアル生き証人(あの a visiting British pilot こと―その3493参照)Wing Commander Roland Bee Beamont の赤裸々な真相暴露系コメントをば(interview   March 13th 2000   Newark Air Museum Archive)―

 

I had a session with the test pilot George Welsh[ママ]who was a marvellous man, I got on with him at once, we spoke the same language, he told me all about it. He told me that this was a particularly critical time to come and fly it because Chuck Yeager had been more or less credited with being the first man to fly at the speed of sound with the Bell XS-1, but this was on the strict instructions of the Pentagon, since this was a government sponsored program and North American had been ordered, by the Pentagon, not to announce the fact that they had flown the Sabre at the same time as the XS-1 and probably even a few days earlier, that had been surpressed because it had to be seen to be The first one to achieve the speed of sound and with a USAF test pilot, Chuck Yeager. So I said this is jolly interesting and he said “Well it's more interesting than that, because since all that happened the USAF had been saying look if you think that you have done one in the Sabre then we want to fly it too. ” So about a month before I got there an American test pilot had reached Mach 1 in the Sabre and now it was my turn, I had only got one flight in it, I had a very good briefing, I knew exactly what to do and how to do it. I wasn't told that I could fly at Mach 1, I thought this is a chance in a million, I'll do it and went up then, of course it was a very straight forward aeroplane, wonderful to fly and I saw Mach 1 on the Machmeter. In the debriefing afterwards there was a certain amount of confusion and George Welsh, the project pilot, said “This is going to cause a ruckus when it gets around” so I said I hope it won't cause embarrassment, he said “No problem, we've handled these things before. Undoubtedly, you're the third chap to have done it in this aircraft; I don't think the authorities gave us the authority to tell you to do it.”

 

21 May 1948、ミューロック(North American)を訪れた Beamont は about a month before に reached Mach 1 in the Sabre(XP-86)していた an American test pilot にレクチャーされて Sabre の超音速ダイブをする a chance in a million を得たと生々しくも克明に語っている。(その噂を聞いてたので自ら頼み込んで one flight only 試乗を OK してもらったらしい)

 

何が何でも空軍のイェーガーが X-1 で最初に音速突破する(The first one to achieve the speed of sound and with a USAF test pilot, Chuck Yeager)のが既定路線であり、かつ最初に音速突破したというのが既成事実であって、North American は XP-86 が(紛らわしくも)同時にフライトテストしてたことすら空軍(及び NACA  大きくは Pentagon)に口止めされていて、この時(now it was my turn)の Beamont の Mach 1 on the Machmeter ダイブが(ラジオ放送で喋って)表沙汰になってしまった後に、やっと空軍は実はウェルチが一ヵ月前(26 April 1948)公式に超音速ダイブしていたと認めた経緯が得心できる。(なら、それ以前は非公式の超音速カメハメ波を連発していたってことでしょう)

 

予想されるゴタゴタ(ruckus)を危惧する Beamont に―

 

No problem, we've handled these things before.

 

と余裕で応えたウェルチには(before が微妙にしても)畏れ入りましたと言う他はない。

 

この核心に迫ったガチ証言(最終弁論)を anecdotal で全てが大ウソの可能性は常にあるとスルーするのであれば、ウェルチの XP-86 超音速ダイブ否定派には 1 ミリも合理性のない残念な結審ということに相成りましょう―その判決は推して知るべし…