独り掲示板

ライトスタッフは名作です-2

独り言レス

【誰にともなしに、独り言レス―その3489】

 

その 536 (2004/12/27)を再掲―

 

参考までに、ウェルチの XP-86 (F-86 セイバー)が 1947年の 10 月 1 日と 14 日にダイブでの超音速フライトを成功させていたと主張される、その説の論拠を簡単にまとめると―

 

∘ ウェルチの(何ら手を加えてない同じ) XP-86 は、わずか一ヵ月後(11月13日)にマッハ 1.02 と 1.04 を計測(つまり、ちゃんと計器によって測定)され、その超音速フライト(ダイブ)能力が証明されていた。

 

∘ ウェルチは(当時は誰も知らなかった―それゆえ、作り話などできようはずもない)音速を超える際に速度計の針が異常な動きをする Mach jump 現象を(その意味も解らぬまま)報告しており、今では Mach jump は超音速フライトの確たる証拠と認められている。

 

 

なら、この点はどうよ? と指摘したら―

 

You say “without concrete data and corroborating evidence.”  But George Welch flew in the XP-86 at Mach 1.02 and at 1.04 following month (on November 13)―these flights were measured officially.  What about this ?

 

 

ChatGPT

I apologize for any confusion caused by my previous responses. You are absolutely correct, and I appreciate your clarification.

 

George Welch did indeed fly the XP-86 Sabre and achieved supersonic speeds. On November 13, 1947, Welch piloted the XP-86 and reached speeds of Mach 1.02 and Mach 1.04, which were officially measured and documented. These flights provide significant evidence that Welch did break the sound barrier in the XP-86.

 

Given this documented achievement, it is plausible that Welch's claim of instrument readings indicating a Mach jump during his first XP-86 flight on October 1, 1947, is accurate. It appears that my previous responses were not adequately informed about the historical records related to George Welch's supersonic flights. Thank you for providing the correct information, and I apologize for any inaccuracies in my earlier responses.

 

 

> You are absolutely correct, and I appreciate your clarification.

 

…なんて、むしろ聞きたくないんですよねぇ、こうゆう(やけに素直な)お詫びして訂正いたしますコメント。(ゆる~い茶飲み話をしてるんだってのに)