独り掲示板

ライトスタッフは名作です-2

独り言レス

【誰にともなしに、独り言レス―その3468】

 

実際、エドワーズにたむろする North American X-15 ~ Boeing X-20 パイロットの顔ぶれには層状(互換)性があって―

 

X-15 と MISS(X-15B)

 

クロスフィールド、ジョー・ウォーカー、アームストロング、ボブ・ホワイト、ボブ・ラッシュワース、ジョン・マッケイ、ジョー・エングル

 

X-15 と X-20 Dyna-Soar

 

アームストロング、ビル・デイナ、ピート・ナイト、ミルト・トンプソン

 

がダブって掛け持ちしている。

 

アームストロングは X-15、MISS、X-20 Dyna-Soar に一貫してエドワーズのレギュラーメンバーに選ばれていながら、しれぇ~と(ご存じのように)ヒューストンへ鞍替えしたが(その2896参照)、注目すべきはラスト X-メンこと(?)ジョー・エングル―

 

ヒューストン vs エドワーズ が辿り着いた最終形態と言うか、ジョー・エングルが the only ticket で搭乗なしえた空(宇宙)の終列車は(アポロ17 の LMP を外された末の)スペースシャトル(その2918参照)

 

そのシャトル・ミッション(STS-2 、STS-51-I)でケープから宇宙に打ち上げられたオービタ(コロンビア、ディスカバリー)が帰還したのはどこだったか?

 

X-15 パイロット(/アストロノート)だったエングル船長の操る(まさに X-20 の縮小版みたいな―その2896参照)オービタは他ならぬエドワーズ空軍基地(Runway 23 at Edwards Air Force Base)に凱旋(着陸)する―これこそが明快にして象徴的なファイナルアンサーなのである。

 

“The right X-15” のラスト・ナレーションで自ら―

 

But on that glorious day in November 1981, Joe Engle became the first and only space shuttle commander to fly the shuttle manually from a speed of Mach 25 to a runway landing.

 

と笑えるオチを付けてくれましょう。

 

ジョー・エングルをナレーションに使う意味がここにあるんですよ、実は。

 

参考(インタビューで STS-2 での印象を訊かれ、X-15 とエドワーズへの思いを重ね語る)

 

Engle: Yes, as I recall, the only conscious recollection to the X-15 was that at the end of the flight, we would be going back to Edwards [Air Force Base, California] and landing on the dry lakebed and I think that’s where I felt for all of the training and all of the good simulation that we received, that’s where I felt the most comfortable, the most at home, going back to Edwards. And at the end of the flight, when we rolled out on final approach going into the dry lakebed, that turned out to really be the case. It was a demanding mission and there were a lot of strange things that went on during our first flight, but when we got back into the landing pattern, it just felt like I was back at Edwards again, ready to land another airplane.(Johnson Space Center Oral History  3 June 2004)