【誰にともなしに、独り言レス―その3217】
カウフマン脚本の名作「ライトスタッフ」は言うなれば hot-dog stunts(hedgehopping)の所産であって、そこでのホットドッグとは(クーパーでもイェーガーでもなく)あのワイルドカード=ジョーカー的狂言回し、謎の liaison man―この架空キャラの曲技飛行によって無関係のはずのイェーガーとマーキュリー 7 の二項はアクロバティックに liaison される(その3065~3067参照)。
こういうカード(切り札)のキャスティングが(あざといカウフマンのようには)閃かなかったゴールドマンは I didn't know how to make it into a movie. と考えあぐねた末に、元も子もない最悪手を採ったわけで(どちらか捨てるにしても、まさかライトスタッフの真髄のほうをデリートするとは…)、ちゃんと原作を読んで(理解して)ないとしか― (まぁ、ろくに原作を読まずに奇抜な脚本を書いてもらっても別にいいけど)
カウフマンの読書感想文(?)―
Philip Kaufman : When I read The Right Stuff I was just amazed. What I loved about it was not only getting to the truer stories but really beginning where he did, with a quality called “the right stuff” as personified by Chuck Yeager. I envisioned a movie that could be based around that central character or quality.
Philip Kaufman : Tom Wolfe didn’t want to write the screenplay. He just didn’t feel that was his métier. I wound up outlining the script, and when Chartoff and Winkler asked me to write it, I turned around the first draft in about eight weeks. I really wanted to go back to Tom Wolfe’s attitude, atmosphere, and humor. I really wanted to find that Tom Wolfe quality, the craziness of the American circus—how the astronauts would be defined publicly by a Life magazine story while the truth was far more interesting, important, and heroic.
(An Oral History of the Epic Space Film The Right Stuff | WIRED)
カウフマンは原作を読んで I really wanted to go back to Tom Wolfe’s attitude, atmosphere, and humor. と律儀に思い、全然もの足らないゴールドマン脚本をボツにして(トム・ウルフが書かないので仕方なく?)自ら書いた由―それは「ライトスタッフ」を見れば(純正ライトスタッフ・ファンなら)よく分かります。
しかるに、周知のようにトム・ウルフは「ライトスタッフ」を(ちゃんと見たのか怪しいことに―"When I first saw it, I was kind of shocked")原作を変えてると嫌っていた―なら、ご自分で書いとけよと言いたくなるが、そうならなくて(純正ライトスタッフ・ファンには)ホントは幸いだったわけですけど。(その3115参照)
※ ただし、チャートフ(プロデューサ)は長い付き合いのトム・ウルフに―
“Tom, we think we’re going to change the ending a little bit. Yours felt a little bit rushed.”
と事前通告してはいたらしい。